KLIKNI SEM !!
Dr. Dre udával v rapu tón už koncem osmdesátých let, kdy působil v N.W.A. Stál u zrodu gangsta rapu, kterému dal prostor na vlastním labelu Death Row, a dokázal jej masově prosadit i díky svému sólovému albu The Chronic. Organizační práce, stejně jako soudní spory mu však zabraly tolik času, že na novou desku si museli fanoušci počkat celých sedm let. Album s prorockým názvem 2001 ukázalo, že Dr. Dre patří stále ke klíčovým osobnostem scény, která určuje směr vývoje. Dr. Dre klade důraz na hudební složku, která v rapu stála vždy trochu v pozadí, text byl vždy důležitější, než co hraje DJ. Ani Josef Chuchma by však nemohl v případě alba 2001 uplatnit svůj názor, že rap není hudba. Text sice je dominantní, ale Dr. Dre věnoval stejnou pozornost i hudbě. Ani jednou nevyužil samplů z funkových nahrávek, jak bývá zvykem. Hudba k albu je autorská, bez opakujících se zasmyčkovaných samplů, pročež je doprovod mnohem průzračnější. I když mají všechny skladby nezvyklou a zvláštní náladu, neztrácejí hiphopový charakter. Ten jim dává automatický bubeník a velmi často basová linka, díky níž neztrácejí na hutnosti. Hudební doprovod však povyšují zejména vyhrávky kytary Seana Cruseho. Díky němu a elektronicky upravovaným perkusím Taku Hirana je Bitch Niggaz zajímavá a originální i z čistě hudebního hlediska. Mimořádně zdařilé však jsou i XXplosive a The Next Episode, stejně jako Murder Ink. O originalitě Dr. Dre svědčí skutečnost, že opět šel svou cestou, nekopíroval přístup RZA, libujícího si v elektronice a opomíjejícího basovou linku, ani z jazzu čerpajících The Roots. Pročistěnost doprovodu nevadí, protože Dr. Dre se podobně jako jeho chráněnec Snoop Doggy Dogg, který na albu hostuje podobně jako Eminem a Hittman, odklonil od militantního gangsta rapu. Ne snad, že by začal kázat slovo boží, ale k agresi už nevyzývá, jen popisuje její důsledky. Přece jen už je otcem... Závěr desky se skladbami Bang Bang a zejména The Message má dokonce docela blízko ke střednímu proudu, což je dáno i výrazným podílem ženského vokálu. Možná se bývalý zlý muž, noční můra Ameriky, už pomalu přizpůsobuje a mění v uhlazenou hvězdu. 2001 není nebezpečně výbušná deska, podněcující rebely, to ale nic nemění na tom, že přináší výborný rap prostý všech klišé, který umocňuje nezvykle dobrá hudba.